Followers

Wednesday, April 22, 2009

Love in Islam



“Syair Arab menyebut, apabila seseorang yangbercinta di tanya, “Apakah kau menyintai atausedang bercinta dengannya?”, makadijawabnya, “Oh, tidak…kawan sahaja atau apasahaja alasannya,” Ketahuilah dia seorangpasangan KAZZAB (penipu)”


“…Rasa hormat adalah asas penting menjalinhubungan cinta yang suci sesuai dengan aturanAllah swt. Hormat kepada perintah Allah, ajaranRasul serta hormat ke atas hak dan maruah diantara pasangan amat dititik beratkan ke arahsatu hubungan yang berkekalan.
Seorang lelaki yang jujur terhadap cinta dan kasih
sayang yang terjalin terhadap seorang wanitatidak sewenang-wenangnya menyentuh tanganwanita atau memegang erat tubuhnya. Wanitabukannya objek yang boleh diperalatkan.
Jika ini terjadi, seorang wanita perlu berfikir,apakah pasangan seperti ini mampu melindungidan menjaga maruahnya apabila berkahwinnanti?
Jika hari ini haknya tergadai kerana seorang yangdinamakan kekasih, apa kesudahan yang bakalberlaku satu hari nanti?…”

5 comments:

  1. saya pernah terbaca satu tread yang mengatakan bercinta itu haram..macam2 dosa yang kita buat walaupun kita tak berzina
    cth zina mata..zina suara..macam2 lah nnt saya wat tread tu kt blog saya baca lah ekh

    ReplyDelete
  2. btul apa yang awak ckp tu..
    tp bercinta pun ada adab nye jugak..
    yang paling penting, cinta kerana Allah swt.

    ReplyDelete
  3. that's why la aku xbercinta..
    aku rasa sia2 je jalinkan hubungan xhalal 2..
    lgi pun aku muda lgi la...

    ReplyDelete
  4. cinta ni ibarat anak panah..x slh utk berkasih dgn seseorg tp biarlah d jln yg betul dn diredhai..hati yg menurut nafsu akn menguasai minda dn memburukkn akhlak..so, kalo takot utk jd pasangn yg x bley kawal nafsu..binalah rumahtangga(masjid)..dn kalo x mampu, baek lupekn je..

    ReplyDelete
  5. setuju sgt ngn sufy,
    tepuk dada tanya iman..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails