Followers

Monday, July 4, 2011

Kerap terkucil di kala sejuk

KENCING..?? yup..topik kita kali ini ialah KENCING atau bahasa sopannya buang air kecil ye atau bahasa lainnya, terkucil.., bukannya "kencing- menipu org" .. hehehe
Kenapa pulak wa nak wat topik pasal kencing ni..?
bukan pe, duk kat opis yang sejuk giler ni ,wa dah g toilet lebih dari 4 kali sejak jam 9 pg td.. ishh2.., korang mesti tau impaknya pada sistem tubuh badan kita kan..?
wa x nafikan la, yang wa ni mmg x leh tahan sgt ngn keadaan2 sejuk amat ni..mcm dalam opis, berulang kali la g toilet melepaskan apa yg patut.. kalau dlm kete yg beraircond lagilah x leh tahan, kalau leh nak pancut epi jalan je.. hehehe.
Berbalik persoalan kerap kencing ketika cuaca sejuk.. Kenapa ia leh terjadi..? try jugak bertanya kepada datuk Google, so ini antara jawabnya la kan..

Bila cuaca panas dah tentu badan kita akan mudah berpeluh berbanding ketika sejuk. Itu penjelasan pertama. Bila kita duduk di tempat yang sejuk amatlah sukar untuk badan mengeluarkan peluh. Jadi tubuh kita perlukan satu mekanisma untuk singkirkan toksik dalam badan yang pastinya bukan melalui perpeluhan. Jadi alternatif lain? Tak lain dan tak bukan, melalui pembuangan air kencing la.

Penjelasan kedua, secara logiknya. Objek mengembang apabila dipanaskan dan mengecut apabiila disejukkan. Itu teori yang kita dah pelajari sejak belajar sains di sekolah rendah lagi. Jadi teori ni pun boleh diaplikasikan pada badan manusia. Bila cuaca sejuk organ badan kita pun akan mengecut dan aku fokuskan kepada pundi kencing sebab itu yang paling berkait dengan perbincangan ni.
Bila mana pundi kencing ni mengecut maka makin sempitlah ruang nak menyimpan ‘air tu’. Maka, pundi kencing pun menolak-nolak la air tu keluar. Jadi air kencing kita pun meronta-ronta lah nak keluar. Mudah je kan penjelasannya.

*okla setakat tu je perbincangan kita arini.. hehe, so lepas ni pahamla nape kerap sangat nak terkucil di kala waktu sejuk kan..? so selamat ke tandas... hehe
** antara lelaki n perempuan, siapa yang lebih kerap terkucil ya..????

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails